Du får utföra körningarna och teorilektionerna för moped (AM) när du fyllt 14 år och 9 månader. För Godkänd kunskapsprov och körprov måste eleven fyllt 15 år. Ditt kunskapsprov får du skriva hos Trafikverket när du är klar i trafikskolan. Utbildningen är obligatorisk för alla som vill köra moped AM (klass1) och kursplanen är fastställd av Transportstyrelsen.

Kursupplägg för mopedkörkort

Den obligatoriga utbildningen för mopedkörkort är totalt 12 timmar enligt fördelningen:

• 8 timmars teori.
  • 4 timmars praktisk körning, uppdelad på två tillfällen.
    – 2 timmar på en manöverbana
    – 2 timmar körning i trafik

Datumen för dessa meddelas separat för varje kurs.
Teorilektionerna som sker fysiskt äger rum i trafikskolans lokal på Himmelsgränd 14.

Körningen på manöverbana sker på Trosta-park körning i trafik sker med utgång från trafikskolan. Observera att du måste delta på varje lektion enligt undervisningsplanen för att bli godkänd.

Viktigt! Efter varje körlektion gör läraren en bedömning av din körförmåga. Uppnår du inte målen enligt kursplanen krävs ytterligare körlektioner. Observera att dessa inte ingår i paketpriset. När målen har uppnåtts rapporteras detta till Transportstyrelsen och då är det möjligt att skriva ditt teoriprov.

När du tagit ditt AM-kort får du köra dessa fordon:

• Moped klass 1 (45 km/h)
  • Moped klass 2 (25 km/h)
  • Mopedbil
  • Traktor A (gjorda för en hastighet på max 40 km/tim
  • Motorredskap klass II (gjorda för en hastighet på max 30 km/tim)

Mopedkurs AM

I kursavgiften ingår: digitalbokpaket för AM, digitala övningsprov, den obligatoriska utbildningen samt lån av moped och skyddsutrustning såsom hjälm, övningskör väst och handskar.

4 950 kr

Kursdatum och bokning

Extra körlektioner vid behov ingår inte i paketpriset. För dessa tillkommer en lektionsavgift på 995:- för trafik-körning och 1500:- för att köra på bana.

12 månaders giltighetstid på Am-moped.
Köpt moped-paket garanterar inte godkänd behörighet.
Samtliga delmoment måste godkännas.

Hitta till manöverbanan

Körkortstillstånd

För att gå en mopedutbildning krävs att du har ett giltigt körkortstillstånd. Detta ansöker du om hos Transportstyrelsen och du ska även skaffa ett synintyg. Synundersökning kan du göra hos en optiker.

Tänk på att skicka in din ansökan i god tid innan kursen startar, då handläggningstiden ibland är lång.

Du måste ha ett giltigt körkortstillstånd när mopedkursen startar!

Ansök om körkortstillstånd här

Villkor för mopedkörkort

Du anmäler dig till önskad kurs för mopedkörkort så fort du bestämt dig. Varje kurs har ett begränsat deltagarantal på 8 elever. När du fått en bokningsbekräftelse av oss via e-post, är din plats garanterad.

Kursen skall vara betald senast 1 vecka innan kursstart.

Om-/avbokning av kurs, ska ske senast 1 vecka innan kursstart. Vid avbokning senare än så, ska sjukintyg visas för att inte bli debiterad.

Så fort vi fått din betalning får du tillgång till ditt digitala teoripaket och kan börja läsa teori.

Har du funderingar så tveka inte att kontakta oss

Kurser 2023

Viktig info inför din bokning av AM-utbildning:

Körning på bana eller i trafik sker endast om väder och väglag tillåter.
Observera att det är vi som avgör när det är säkert att dra igång med körningarna.

När vi väl kommer igång med körningarna så går vi i tur och ordning för varje kurs, dvs. dem som går teorilektionerna för kursdel 1 får förtur o.s.v.