Hur går det till?

Aldrig kört?

Har du ingen eller väldigt lite körvana så kör din lärare bort bilen till en lugnare parkering, där han visar och förklarar det du ska göra – sen är det din tur att prova! Lektionerna därefter bygger man vidare på det man lärt sig..

Kört ganska mycket hemma?

Då kollar vi din nivå under en tur i Väsby, så vi vet var vi ska fortsätta, eller om det finns fel – rätta till dom. Du får även tips om vad du och din handledare kan tänka på när ni övar hemma. Ta gärna med din handledare.

intensivkurs?

Vi önskar att eleven kan hantera bilen rutinmässigt när man kommer till Oss. Anledningen till detta krav/önskemål är att kurserna är ganska korta, och då hinner man kanske inte klart.

Bokat en privat uppkörning?

Visste du att cirka 75% alla privatprov underkänns? Ofta beror det på någon detalj i körningen. Våra lärare är proffs på förarutbildning och hittar snabbt eventuella brister i din körning. Boka gärna in en ”dubbellektion” (2 lektioner på raken), helst senast 1-2 veckor innan din uppkörning. Då hinner du och din lärare köra en ”liten uppkörning”, så kan du få tips och råd, om eventuella brister, så man kan finslipa det sista hemma – eller på skolan. Finns det inga brister? Då är det ju skönt att få reda på det! Har du frågor ang. körprovet – passa på att ställ dom till din lärare, så får du svar på dina funderingar, tex. om säkerhetskontrollen. Glöm inte att säga till din lärare att du har ett körprov inbokat! Har du en privat handledare som du kör med, så är det bra om denne kan följa med – så vet ni vad ni ska öva på hemma.

Hur många lektioner behöver jag?

Alla människor är olika, vissa har det lätt för språk, vissa är bra på matematik, och några är födda med bollsinne…. Alla kan inte vara bäst på allt. Är du nybörjare? Har du kört tidigare? Vad har ni tränat på hemma? Har ni följt utbildningsplanen? Vem du än är, så erbjuds du en dokumenterad plan över din utbildning, och en preliminär lektionsberäkning, som stäms av under utbildningens gång. Ta körkort är som andra utbildningar – man ska träna kontinuerligt, Glädjens rekommenderar dig som körkortstagare att träna flera gånger i veckan för att utbildningen ska ge dig säkrare och snabbare resultat.